Kannattavan verkkokaupan perustaminen yritykselle, mitä pitää ottaa huomioon?
Olet ehkä jo pidempään pohtinut yrityksen verkkokaupan perustamista ja nyt olet päättänyt tarttua tuumasta toimeen. Verkkokaupan perustaminen ei kuitenkaan ole välttämättä mikään pikkujuttu eikä kannattava verkkokauppa synny itsestään. Onkin hyvä pitää mielessä, että menestyvä verkkokauppa tarvitsee muutakin kuin liikeidean ja verkkotunnuksen.
Valmiita, matalan kynnyksen verkkokaupparatkaisuja löytyy markkinoilta useita, mutta jos mielessäsi on jokin tietty ominaisuus, huomaat pian, ettei valmis ratkaisuilla pötkitä pitkälle. Toki jos liiketoimintasi on pientä etkä tarvitse sen erikoisempia toiminnallisuuksia, voi aiheessa päästä etenemään nopeastikin myös kevyemmällä toteutuksella. Mikäli tarkoituksena on kuitenkin myydä tuotteita tosissaan ja valjastaa verkkokauppa saumattomasti mukaan yrityksen toimintaan, tulee seinä nopeasti vastaan.
Kun suunnitellaan aidosti kannattavan verkkokaupan perustamisesta yritykselle, valmiit pakettiratkaisut ovat yleensä liian heppoisia ja yrityksen tarpeisiin riittämättömiä. Tällöin aletaankin puhua räätälöidystä verkkokauppatoteutuksesta, jonka tarkoituksena on rakentaa yritykselle juuri sellainen verkkokauppa kuin liiketoiminta sitä vaatii.
Mitä monipuolisempia toiminallisuuksia verkkokaupalta odotetaan, sitä haastavampi ja pitkäaikaisempi on toimivan lopputuloksen toteuttaminen. Jotta yrittäjän aikaa ja resursseja ei kulu turhaan hukkaan, on tärkeää ottaa jo heti alussa huomioon verkkokaupalta odotettavat vaatimukset ja ominaisuudet, ja suhteuttaa niiden mukaan käytössä olevat resurssit realistisesti.
Tässä alla esiteltynä muutamia huomioita, jotka kannattaa pitää mielessä alkaessasi suunnittelemaan verkkokaupan perustamista.
Kannattava verkkokauppa vaatii suunnittelua ja aikaa
Yrityksen verkkokaupan perustaminen saattaa kuulostaa helpolta ja vaivattomalta, mutta menestyvään liiketoimintaan pelkkä verkkokauppa-alustan hankkiminen ei riitä. Kilpailu verkossa on kiivasta ja asiakkaiden vaatimustaso on kasvanut, joten pieninkin käytettävyysongelma voi johtaa asiakkaan poistumiseen. Tästä syystä kannattavan verkkokaupan kehittämiseen kannattaa oikeasti panostaa.
Usein yrittäjät ajattelevat verkkokaupan idean ehkä hieman liian yksioikoisesti, jossa verkkokauppa mielletään helppona sivulle lisättynä työkaluna, joka sitten automaattisesti alkaa tuoda kauppaa yritykselle. Harvemmin siinä kuitenkaan näin käy, koska ihmiset myös tekevät aikaisempaa enemmän reaaliaikaista vertailua verkkokauppojen hinnoista, valikoimista ja toimitustavoista. Tällöin huippuunsa viritettyjen ominaisuuksien ja käytettävyyden merkitys korostuu.
Kilpailun yleensä voittaakin se verkkokauppa, joka juuri sillä hetkellä pystyy tarjoamaan asiakkaalle parasta palvelua. Tuotteiden hinta saattaa olla yllättävän usein toissijainen juttu, vaikka sillä toki on paljon merkitystä. Jotta näistä verkkokaupan tarpeista ja ominaisuuksista saadaan sellaisia mitä yrittäjä tarvitsee, on nämä otettava huomioon jo suunnitteluvaiheessa.
Jokaisella yrityksellä on myös omat tuotteensa ja palvelunsa, jolloin verkkokaupalle asetetut myyntistrategiat ja tavoitteet määrittävät verkkokaupan suunnittelutyöhön käytettävän ajan määrää. Verkkokaupan perustaminen kannattaakin ajatella enemmänkin prosessina, johon perustavanlaatuinen suunnittelutyö kuuluu jo heti alkumetreiltä alkaen eikä sen merkitystä pidä väheksyä.
Eli vaikka olet saattanut kuulla, että verkkokaupan voi pystyttää tarvittaessa vaikka yhdessä päivässä, todellisuudessa siihen menee tasan niin kauan aikaa kuin suunnittelu- ja toteutustyö kestävät. Räätälöidyissä verkkokauppatoteutuksissa prosessi kestää usein vähintään muutamia kuukausia, joskus jopa vuosia.
Yrityksen verkkokauppa on rakennettava ennen kaikkea asiakasta varten
Kun lähdetään perustamaan verkkokauppaa, keskeinen teema heti kättelyssä on usein se, kenelle verkkokauppa on oikein loppupelissä tarkoitettu? Eli mitä myydään, kenelle myydään ja miten tämä saadaan oikeasti toteutumaan? Pelkkä verkkokaupan olemassaolo ei oikeastaan tee vielä paljoakaan, vaan jostain niitä potentiaalia asiakkaita pitää vielä hankkia ja lopulta myös myydä heille jotain.
Se, että potentiaalinen asiakas saadaan ohjattua verkkokauppaan, ei missään nimessä vielä tarkoita sitä, että tämä päätyisi maksavaksi asiakkaaksi. Ihmisillä on usein tapana käydä läpi erilaisia vaihtoehtoja ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä. Eikä halvin hinta ole lähellekään aina se ilmeisin syy vaihtaa asioinnin kohteena olevaa verkkokauppaa.
Verkkokaupan kannattavuuden kannalta onkin erityisen tärkeää, että sinun verkkokauppa on juuri se, mikä saa aikaan ostajan pään sisällä oikeat ärsykkeet ostopäätöksen synnyttämiseksi. Verkkokaupan tulee herättää riittävää luottamusta, käyttäjäkokemuksen täytyy olla sujuva ja luonteva, asioiden on löydyttävä helposti ja lisäksi maksuprosessin on tapahduttava nopeasti ja vaivattomasti. Eli tavoitteellisesti suunniteltu verkkokauppa tukee asiakkaan ostoprosessia ja näin kaupasta saadaan myös kannattavaa.
Mikäli missään edellä mainituissa kohdissa tulee kompastelua, on hyvin todennäköistä, että tuotteet jäävät ostamatta viimeistään ostoskorin tai maksusivun koittaessa.
Huomioi ostoskorin hylkäämiset ja verkkokaupan konversioprosentti
Ihmiset tekevät verkossa erilaisia hätiköityjä toimintoja ja kokeiluja, jonka vuoksi myös verkkokauppojen ostoskoreja hylätään paljon. Tässä ei sinänsä ole mitään epätavallista. Aihe muuttuu kuitenkin erittäin tärkeäksi silloin, jos tätä tapahtuu suhteettoman paljon. Tällöin voidaan alkaa epäillä, onko verkkokaupassa jotain vikaa, sillä menetetyllä myynnillä on välitön vaikutus verkkokaupan kannattavuuteen.
Kun tähän ilmiöön haetaan ymmärrystä, puhutaan usein niin sanotusta verkkokaupan konversioprosentista. Eli suomeksi sanottuna: konversioprosentti on se suhteellinen lukumäärä koko verkkokaupan kävijämäärästä, jotka ovat päätyneet ostamaan jotain kyseisestä verkkokaupasta. Usein on arvioitu, että keskimäärin noin 1 % on hyvä verkkokaupan konversioprosentti, mutta tämä on täysin tapauskohtaista.
Tärkeintä olisikin seurata miten verkkokauppa kannattaa yleisellä tasolla. Konversioprosentti voi vaihdella paljonkin, jos esimerkiksi sivuston markkinointiin kuuluu hyvää sisältömarkkinointia tai sivusto on muuten suosittu, jolloin runsas liikennemäärä luonnollisesti laskee verkkokaupan konversioprosenttia. Onkin hyvä olla perillä oman verkkokaupan keskimääräisestä konversioprosentista ja pyrkiä nostamaan tätä pitkän aikavälin kuluessa.
Jos siis verkkokaupan konversioprosentti vaikuttaa epäilyttävän alhaiselta, on todennäköistä, että verkkokaupassa on jotain sellaista mistä potentiaaliset asiakkaat eivät pidä. Usein tällaisia asioita ovat esimerkiksi puuttuvat tai vajaat tiedot, verkkokaupan hitaus, vähäiset maksutavat, tuotteiden hinnoittelu, epäluottamus verkkokauppaa kohtaan jne.
Jotta verkkokaupasta saa kaiken hyödyn irti ja kauppaa sen seurauksena, on tärkeää huolehtia kaupan suunnittelusta ja toteutuksesta ajatellen ennen kaikkea kohderyhmänä olevaa asiakasta.
Hyvä asiakaskokemus ja optimoitu ostopolku lisäävät myyntiä verkkokaupassa
Ihmisten tekemät ostopäätökset ovat usein hyvin tunnepohjaisia ja täynnä ennalta arvaamatonta impulsiivisuutta. Samasta syystä ostopäätökseen voi vaikuttaa huomaamatta myös kielteisellä tavalla. Usein ihmiset eivät välttämättä edes tiedosta, miksi he lopulta jättivät verkkokauppatuotteen ostamatta. Eli hyvä asiakaskokemus on yksi kannattavan verkkokaupan tunnusmerkeistä.
Kun ajatellaan hyvää asiakaskokemusta, on äärimmäisen tärkeää, ettei käyttäjän tarvitse pysähtyä aloilleen ja alkaa liikaa miettimään mistä hän löytää tarvitsemansa tuotteen tai palvelun. Samoin jos hän kohtaa shoppailukokemuksen aikana ärsyttäväksi, aikaa vieväksi tai muutoin liian vaikeaksi kokemiaan asioita, jää lopullinen ostopäätös hyvin äkkiä tapahtumatta. Tästä syystä hyvään asiakaskokemukseen panostaminen on elintärkeää myös verkkokaupan toiminnalle.
Oikein toteutettu verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelu osaa ottaa huomioon kohderyhmän tarpeet ja johdattaa asiakasta oikealla tavalla. Mitään ei tarvitse tyrkyttää vaan verkkokauppakokemuksesta pyritään tekemään potentiaaliselle asiakkaalle niin miellyttävä ja helppo kokonaisuus, että hän voi rauhallisin mielin viedä ostoksensa loppuun saakka.
Eli vaikka yrityksen verkkokauppa on myynnin työkalu, se on myös ennen kaikkea asiakaspalvelija, jonka tarkoituksena on auttaa potentiaalista asiakasta hänen tarpeissaan. Mikäli asiakkaan palvelu onnistuu hyvin ja hän päättää ostaa haluamansa tuotteet, on hyvin todennäköistä, että hän palaa saman verkkokaupan asiakkaaksi myös jatkossa.
Loppukäyttäjää varten räätälöity ostopolku on siis avainasemassa toimivan ja myyvän verkkokaupan suunnittelussa. Usein erilaista optimointia tehdään myös verkkokaupan julkistamisen jälkeen, kun suurempaa ja autenttisempaa käyttäjädataa on saatavilla.
Verkkokaupan hakukoneoptimointi on erittäin tärkeää
Verkkokauppaan usein päädytään hakukoneiden ja muiden verkkosivujen tekstisisällön kautta, jonka vuoksi hyvä tekstisisältö on äärimmäisen tärkeää! Sisältö on ennen kaikkea verkkokaupan hakukoneoptimoinnin perusta. Hyvä tekstisisältö kertoo käyttäjälle tuotteen ominaisuuksista, tuoteryhmistä, käyttöehdoista ja toimitustavoista sellaisia asioita mitä kuvat eivät pysty selittämään.
Kannattaakin pitää mielessä, että mikäli verkkokaupan kuvissa tai tekstisisällöissä on puutteita, voi verkkokaupan käyttäjä siirtyä etsimään puuttuvaa tietoa jostain muualta. Mikäli näin pääsee käymään, todennäköisenä vaarana on, ettei käyttäjä enää koskaan palaa takaisin.
Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin kannalta verkkokauppaa ei myöskään kannata asentaa toimimaan alidomainissa, jos sille ei ole aivan ehdottoman hyviä perusteluita. Hakukoneet eivät nimittäin miellä aliverkkotunnuksia ja varsinaista verkkotunnusta samaksi sivustoksi, jonka vuoksi on erittäin järkevää yhdistää näiden kahden osion osion sisällöt yhdeksi sivustoksi.
Samassa osoitteessa toimiva verkkokauppa herättää myös luottamusta ja parantaa verkkokaupan asiakaskokemusta. Eli kun verkkokauppa toimii samassa verkkotunnuksessa yrityksen varsinaisen verkko-osoitteen kanssa, tukevat näin verkkosivujen hyvä sisältö ja verkkokaupan ominaisuudet toinen toisiaan myös käytettävyyden sekä hakukonenäkyvyyden kannalta.
Samaan asiaan liittyen kaikista huonoin ratkaisu on kokonaan jossain muualla toimivat verkkokaupat, joihin käyttäjä ohjataan yrityksen varsinaisilta verkkosivuilta. Tällaisen verkkokauppojen markkinointi on myös käytännössä rahan heittämistä kaivoon.
Muista verkkokaupan laadukkaat tuotekuvat
Hyvän sisällön ja muun verkkokaupan hakukoneoptimointiin liittyvien asioiden lisäksi ei pidä unohtaa hyviä kuvia. Sanotaan, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja sen on totta myös verkkokauppojen kohdalla. Mikäli potentiaalinen asiakas ei konkreettisesti pysty näkemään miltä ostettava tuote näyttää, hän hyvin suurella todennäköisyydellä etsi samana tuotteen jostain muualta. Huonolaatuinen tai epäselvä kuva voi herättää myös epäluottamusta, vaikka tuotteet olisivatkin muuten hyviä.
Eli hyviin kuviin kannattaa panostaa verkkokaupassa ja niitä kannattaa olla mahdollisuuksien mukaan useita per tuote. Hyvät kuvat kertovat potentiaaliselle asiakkaalle paljon tuotteesta ja auttavat tätä kautta henkilöä arvioimaan tuotteen ostamisen mielekkyyttä. Mahdollisuuksien mukaan erityisesti tuotekuvien kannattaa olla itse otettuja, jotta ne erottuvat internetin muusta massasta.
Verkkokaupan integroinnit voivat yllättää haastavuudellaan
Mikäli yrityksesi verkkokauppaan on tarkoitus kytkeä käytössä olevia ulkoisia järjestelmiä, on hyvä varautua siihen, ettei prosessi käy hetkessä ja se vaatii paljon työtä. Jokainen järjestelmä on erilainen ja niissä on aina omat puutteensa, joihin järjestelmäintegraatiota tekevien ”koodareiden” on sitten keksittävä toimiva ratkaisumalli.
Verkkokauppaa perustavalla yrityksellä voi esimerkiksi olla käytössään vaikkapa jokin varastonhallintaan liittyvä kolmannen osapuolen järjestelmä, jota ei lähtökohtaisesti ole suunniteltu toimimaan verkkokaupan kanssa. Jotta tällainen varastojärjestelmä saadaan toimimaan verkkokaupan ja järjestelmän välillä, on väliin rakennettava integraattori.
Integraattori toimii ikään kuin tulkkina kahden eri ohjelman kautta kulkevan informaation välillä ja ohjaa tarvittavan tiedon oikeisiin paikkoihin. Koska verkkokauppa ja ulkoiset järjestelmät puhuvat toisilleen ns. “vierasta kieltä”, on toiminnot räätälöitävä yhteen kädestä pitäen yksitellen. Tämä on luonnollisesti erittäin aikaa vievää työtä ja erilaisten virheiden mahdollisuus on suuri.
Integraatiot vaativat myös paljon testaamista. Kun keskusteluyhteys on saatu jollain tasolla pelaamaan eri ohjelmien välillä, voi alkuun usein vaikuttaa siltä, että tästä on helppo jatkaa. Usein käy kuitenkin niin, että toiminnot aiheuttavat myöhemmin ongelmia jossain muualla. Koska kukaan ei osaa ottaa kaikkia mahdollisia skenaarioita huomioon, on toimivan integraation aikaansaamiseksi käytävä läpi runsaasti erilaista testaustyötä, joka omalta osaltaan lisää integrointiin tarvittavan ajan määrää.
Verkkokaupan integraatiot voivat siis olla joskus hyvinkin monimutkaisia ja aikaa vieviä prosesseja. Siksi tämä on yksi sellainen asia, joka on hyvä tiedostaa jo heti verkkokauppasuunnitelman alkumetreillä.
Verkkokauppa on osa yrityksesi imagoa ja markkinointia
Liiketoimintasi voi olla joko suoraan tai välillisesti verkkokauppaan liittyvä, mutta se on aina kiinteä osa yrityksesi digitaalista julkisivua. Tästä syystä onkin hyvä pysähtyä miettimään myös sitä, millaisia mielikuvia verkkokaupalla halutaan potentiaalisille asiakkaille viestittää. Tässä mielessä laadukkaasti suunniteltu ja toteutettu verkkokauppa onkin yrityksesi imagoa nostattava kokonaisuus varsinaisen myynninedistämisen ja siihen liittyvien toiminnallisuuksien lisäksi.
Parhaassa mahdollisessa tilanteessa hyvä ja uskottava brändi yhdistettynä teknisesti toimivaan verkkokauppaan tuokin lopulta parhaiten kauppaa. Kun kokonaisuus on yhdistetty kiinteäksi osaksi yrityksen markkinointia, tästä hyötyvät suoraan ja epäsuoraan kaikki yrityksen kaupalliset elementit.
Eli kun yritys on elinvoimainen ja näkyvästi esillä netissä ja tosielämässä, näkyy tämä positiivisesti myös verkkokaupan myynnissä. Tällöin jokainen markkinointitoimenpide ja verkkokauppaan lisätty ominaisuus tukevat toinen toisiaan. Tässä kohtaa onkin tärkeää muistaa, ettei verkkokauppa toimi kunnolla pelkästään yksin. Kun koneisto saadaan pyörimään tosissaan, kaikki sen mukana kulkevat elementit – verkkokauppa mukaan lukien – ovat osa suurempaa kokonaisuutta.
Jatkokehitys on tärkeä osa kannattavan verkkokaupan toimintaa
Kun suunnittelutyö, testaus ja julkaisu on saatu päätökseen, niin mitäs sitten? Yritykselläsi on nyt upouusi verkkokauppa netissä, mutta projekti ei tietenkään pääty vielä tähän. Verkkokaupan analytiikkaan, eli myynti- ja käyttäjädataan perehtyminen ja näiden pohjalta syntyvien huomioiden hyödyntäminen kaupan optimoinnissa on tärkeä osa toimivaa kokonaisuutta.
Joskus voisi jopa ajatella, että varsinainen työ alkaa vasta verkkokaupan julkaisemisen jälkeen. Tietyllä tapaa tämä pitääkin paikkansa, sillä markkinoiden ja asiakastottumusten muutoksia on usein vaikeaa ennakoida. Tästä syystä toimivan markkinointikokonaisuuden rakentaminen tarvitseekin pohjakseen autenttista dataa, jota ei voi kerätä mitenkään muuten kuin pyörittämällä verkkokauppabisnestä.
Ammattinsa osaava verkkokaupan toteuttaja osaa toki ottaa nämäkin asiat huomioon ja luoda verkkokauppaan jo ennalta tiettyjä valmiuksia, joita voidaan käyttää myöhemmin tarpeen vaatiessa. Tässä mielessä verkkokauppa kannattaakin ajatella enemmänkin jatkuvana prosessina, joka ei teoriassa ole koskaan valmis. Aina on jotain pientä parannettavaa, ja jos jää paikalleen istumaan, kilpailijat kyllä ottavan oman osansa markkinoista.
Jatkokehitys, datan kerääminen ja verkkokaupan hakukoneoptimointi ovat siis oleellinen osa kannattavan verkkokaupan toimintaa ja näihin asioihin on usein hyvä valmistautua jo verkkokaupan suunnitteluvaiheessa.