Sosiaalinen media on yksi tehokkaimmista keinoista saavuttaa näkyvyyttä internetissä.
Suunnitelmallinen sosiaalisen median hyödyntäminen osana yrityksen liiketoimintaa on vakiinnuttanut paikkansa osana markkinointia. Pelkkä somekanavien olemassaolo ei kuitenkaan välttämättä tuo mitään lisäarvoa yritykselle. Nimensä mukaisesti sosiaalisessa mediassa vaihdetaan kuulumisia ja tutustutaan uusiin ihmisiin, joten tuppisuuna olo ei auta. Aktiivinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa pitää ihmisten kiinnostuksen yllä.
Sosiaalisen median käyttämistä osana yrityksen liiketoimintaa kannattaa ottaa huomioon mitä halutaan viestittää ja kenelle. Yleisiä pohdinnan aiheita ovat esimerkiksi: Mikä on yrityksen viesti, joka halutaan kertoa? Onko yrityksellä jotain sellaista tarinaa, joka saattaisi kiinnostaa kuluttajia? Mitkä ovat ne kanavat, joista yritys todennäköisesti hyötyy eniten ja miten asiakas halutaan tavoittaa? Yritykset voivat saada merkittävää taloudellista lisähyötyä toimimalla aktiivisesti somessa, mutta tämä ei tapahdu itsestään.