Missä kunnossa sinun yrityksesi nykyiset verkkosivut ovat?
Yrityksen verkkosivujen merkitys korostuu etenkin nykyaikana, kun ihmiset voivat muutamassa sekunnissa etsiä käsiinsä kaikki tiettyjä palveluita tai tuotteita tarjoavat yritykset ja vertailla näiden pohjalta löytyvää tarjontaa.
Tällöin yrittäjä joutuukin kilpailutilanteeseen, jossa enää pelkkä hinta tai hyvä myyjä ei enää ratkaise sitä, kuka kyseisen asiakkaan saa itselleen. Potentiaalinen asiakas nimittäin päättää yhä useammin jo netissä surffatessa, missä hän asioi ja keneltä hän sen palvelun tai tuotteen lopulta ostaa.
Ja jos kauppaa ei tule, tällöin lopullisen ostopäätöksen ratkaisee valitettavan usein verkkosivustoon liittyvät kokemukset, vaikka tuote tai palvelu olisi muuten hyvä.
Sinun kannattaakin miettiä tilannetta, jossa potentiaalinen asiakas etsii tarvitsemaansa tuotetta tai palvelua. Miten sinun nykyinen verkkosivustosi sijoittuu näissä tilanteissa?
Alla esitettynä muutamia yleisiä kysymyksiä ja vastauksia siihen, löytääkö asiakas ja yritys lopulta toisensa verkon syövereistä:
Kysy itseltäsi
– Kun käyttäjä päätyy yrityksen verkkosivuille, löytääkö hän kaiken tarvitsemansa tiedon vai lähteekö hän etsimään sitä jostain muualta?
Tieto on voimaa. Tämän vuoksi hyvä ja hyvin jäsennelty sisältö on äärimmäisen tärkeää verkkosivujen toiminnan kannalta. Se auttaa käyttäjää löytämään tarvitsemansa tiedon, vastaa hänen mieltään askarruttaviin kysymyksiin, luo mielikuvaa ammattitaidosta ja vakuuttaa hänet lopulta ostamaan kyseisen yrityksen palveluita tai tuotteita.
Joskus asia voi jäädä kiinni hyvinkin pienistä, mutta merkityksellisistä seikoista. Tällaisia voivat olla esimerkiksi tuotteiden mittatiedot, ympäripyöreä palvelutarjonta tai vaikkapa käyttäjän kulkua ohjaava toimintakehote.
– Välittyikö käyttäjälle luotettava mielikuva yrityksestä vai meneekö hän suosiolla tunnetumman yrityksen luo?
Ulkoisesti miellyttävän näköinen, helppokäyttöinen, moderni ja ajankohtainen verkkosivusto lisää luotettavuutta kyseistä yritystä kohtaan. Jos käyttäjälle herää epäilyksiä tai hän tuntee muuten olonsa epämiellyttäväksi käyttäessään kyseistä sivustoa, hän tuskin myöskään päätyy ostamaan mitään kyseisen yrityksen verkkosivuston kautta.
Yrityksen verkkosivun ei siis tarvitse olla varsinaisesti kovin tunnettu ollakseen luotettavan tuntuinen, vaan syyt ovat enemmän psykologisia. Usein tähän tunteeseen liittyviä asioita voi olla vaikea tunnistaa. Asiaan voi kuitenkin vaikuttaa karsimalla selkeästi huonoksi havaittuja elementtejä ja kehittämällä sivustoa käyttökokemukseen perustuvan datan pohjalta.
– Löytääkö käyttäjä ylipäänsä yrityksen verkkosivuja Internetistä satojen ja tuhansien muiden joukosta?
Sisältö, tavoitettavuus, tunnettuus ja tietoturva ovat kaikki sellaisia kriteereitä, jotka vaikuttavat radikaalisti siihen, miten yrityksesi ylipäänsä löytyy internetin syövereistä. Jos asiat ovat pahasti pielessä, saattavat hakukoneet tiputtaa sivustosi kokonaan pois hakutulosten joukosta.
Toisaalta vaikka sivusto saisikin jotain tuloksia, niillä ei ole mitään merkitystä, jos ne eivät sijoitu riittävän hyvin. Tämän vuoksi sivuston laadukas suunnittelu ja toteutus onkin äärimmäisen tärkeää, jotta se myös löytyy silloin, kun joku etsii yrityksesi tuotteisiin tai palveluihin liittyviä asioita.
Heikkoa hakukonenäkyvyyttä voidaan toki paikata esimerkiksi maksetulla mainonnalla, mutta tässä tullaan jälleen saman kysymyksen äärelle. Eli onko verkkosivut sellaiset, mistä potentiaalinen asiakas tuotteen tai palvelun lopulta ostaa, jos hän päätyisi sinne ainoastaan maksetun mainoksen kautta?
Kaikki nämä ovat sellaisia kysymyksiä, joita yrittäjän kannattaa miettiä suunnitellessaan sitä, miten yrityksen verkkosivut voisivat tavoittaa asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla. Tärkeintä onkin olla itselleen rehellinen ja yrittää nähdä verkkosivujen merkitys ennen kaikkea palveluna asiakkaita varten.