Koska verkkosivuston käyttäjämäärät ovat aina suhteellinen asia, käyttäjämäärien seuraamista parempi tapa mitata sivuston toimivuutta on asettaa sille erilaisia tavoitteita.

Liiketoiminnan kannalta ei ole niin väliä tuntevatko ihmiset yrityksesi, jos kauppa ei käy. Sama pätee tietyllä tapaa verkkosivustojen toimintaan. Vaikka yrityksen verkkosivustolla olisi suhteellisen paljon liikennettä, verkkosivusto käy tietyllä tapaa tyhjäkäynnillä, jos yrittäjä ei tiedä tämän liikenteen vaikutusta omaan liiketoimintaansa.

Sivuston käyttäjämäärien ja istuntojen seuraaminen on hyvä tapa muodostaa johtopäätöksiä verkkosivuston toiminnasta, mutta Google Analytics tarjoaa paljon muutakin. Mikäli Google Analytics -työkalusta haluaa saada sen perusominaisuuksia enemmän hyötyä irti, tavoitteiden luominen ja niiden mittaaminen on varmasti yksi hyödyllisimmistä asioita.

Google analytics - tavoitteiden tyypit
Tavoite voi olla tietty tapahtuma verkkosivustolla, lomakkeen lähettäminen, verkkokauppaostos, uutiskirjeen tilaus ja niin edelleen.

Google Analytics tavoitteiden tyypit

Perusmuodossaan tavoitteita voi asettaa Google Analyticsissa viittä eri tyyppiä. Ennen varsinaisen tavoitteen luomista, täytyy miettiä tapahtuma tai prosessi, joka halutaan merkitä tavoitteeksi. Tämä tavoite voi olla esimerkiksi jokin tietty tapahtuma verkkosivustolla, lomakkeen lähettäminen, verkkokauppaostos, uutiskirjeen tilaus ja niin edelleen. Alla on esiteltynä Google Analyticsin erilaiset tavoitetyypit.

Kohde (Destination)

Kohde on erittäin usein käytetty tavoitetyyppi. Selkä käyttökohde on esimerkiksi liidien hankkiminen. Helpoin tapa ottaa tämä toiminto käyttöön on asentaa yhteydenottolomake ohjautumaan lähettämisen jälkeen esimerkiksi “Kiitos yhteydenotostasi” -sivulle, jonne käyttäjät eivät voi päätyä vahingossa muuta kautta. Tällöin kyseinen tapahtuma osoittaa selkeästi, että käyttäjä on ottanut yhteyttä verkkosivuston kautta. Kohdetta varten voidaan myös luoda kokonainen polku, jonka avulla pystytään paikantamaan ongelmakohtia tavoitteen estymiseksi.

Kesto (Duration)

Kesto tarkoittaa yksittäisen istunnon pituutta, joka ylittää määritellyn tavoiteajan. Tämä on hyödyllinen tavoite esimerkiksi siinä tilanteessa, kun halutaan selvittää tuoko pidempään sivustolla viihtyneet käyttäjät todennäköisemmin liidejä tai ostoksia. Jos näin ei tapahdu, niin sivustoa voidaan ohjata paremmin kohti haluttua toimenpidettä.

Sivuja/näyttöjä istuntoa kohden (Pages per session)

Tämä tavoite kirjaa konversion tapahtuneeksi, kun käyttäjä selaa riittävän määrän yksittäisiä sivuja verkkosivustolla. Tällä tavoitteella voidaan eritellä kokonaiskäyttäjämääristä ne käyttäjät, jotka vaikuttavat olevan tavallista kiinnostuneempia koko verkkosivuston sisällöstä. Tämä on hyödyllinen tavoite etenkin silloin, kun sivuston poistumisprosentti on korkea ja markkinoinnin avulla halutaan löytää käyttäjiä, jotka tutkivat sivustoa tavallista tarkemmin.

Tapahtuma (Event)

Tämän tapahtuman avulla voidaan jäljittää esimerkiksi painikkeiden painamista tai vaikkapa videon katseluita. Tapahtuma on hyvä keino saada tietoa muun muassa siitä, kun käyttäjät klikkaavat linkkiä sivustollasi, joka johtaa ulos kokonaan toiselle verkkosivustolle. Tapahtumien seurannan käyttöönotto vaatii kuitenkin hieman ylimääräistä valmistelua lähdekoodiin upotettavan koodin vuoksi. Samat toimenpiteet voidaan tosin toteuttaa myös luomalla haluttuja tapahtumia seuraava tagi Google Tag Managerin avulla.

Älykäs tavoite (Smart Goal)

Paras tapa optimoida hintatarjoukset, mainokset ja verkkosivusto on mitata selkeitä konversioita joko Google Adsin konversioseurannan tai Analyticsin verkkokaupan tapahtumien tuonnin kautta. Jos et ole tähän mennessä vielä mitannut konversioita, Älykkäät tavoitteet tarjoaa helpon tavan laskea sivustosi parhaat istunnot konversioiksi. Sitten voit käyttää älykkäitä tavoitteita Google Adsin toiminnan optimointiin.

Mihin tavoitteita tarvitaan
Tavoitteiden asettaminen selkeyttää liiketoiminnan ja markkinoinnin suunnittelua.

Mihin tavoitteita tarvitaan?

Tavoitteiden asettaminen selkeyttää liiketoiminnan ja markkinoinnin suunnittelua. Usein asetettujen tavoitteiden toteutumiselle voidaan antaa myös jokin rahallinen arvo. Tällöin toteutuneesta tavoitteesta käytetään termiä konversio. Kun sivuston käyttäjä toimii tavoitteen toteutumiselle asetettujen ehtojen mukaisesti, Google Analytics kirjaa siitä konversion.

Tavoitteiden asettaminen on arvokas apu esimerkiksi maksetun mainonnan toiminnan seuraamiseen. Jos mainonnan tavoitteena on esimerkiksi hankkia lisää liikennettä verkkosivustolle, asetettujen tavoitteiden perusteella nähdään mainonnan konkreettiset saavutukset.

Kun yrittäjä esimerkiksi saa verkkosivuston kautta tarjouspyynnön, usein tämä johtaa myös toteutuneisiin kauppoihin. Kun tällä tavoin syntyneiden kauppojen tuloja verrataan tarjouspyyntöjen määrään, voidaan laskea keskimääräinen arvo jokaiselle tarjouspyynnölle. Tätä tietoa voidaan käyttää avuksi markkinoinnin suunnittelussa, kun tiedetään tarkemmin paljonko yrittäjällä on varaa panostaa uusien tarjouspyyntöjen hankintaan.

Haluaisitko saada enemmän irti verkkosivustosi nykytilasta? Asettamalla erilaisia tavoitteita Google Analyticsin avulla, voit selvittää verkkosivustosi ja markkinoinnin toimivuutta ja kehittää tätä kautta liiketoimintaasi uusille raiteille. Jos Google Analytics ei ole sinulle tuttu aihe, me autamme mielellämme. Ota rohkeasti yhteyttä!

Avainsanat:

ISE 2024