Vuosien varrella Googlea on kritisoitu siitä, että se kerää tarpeettoman paljon tietoa käyttäjistään. Tämä on lisännyt yksityisyydensuojaan panostavan DuckDuckGo-hakukoneen suosiota.

Google on edelleen hakukoneista ylivoimaisesti käytetyin; sen markkinaosuus oli vuonna 2020 maailmanlaajuisesti yli 91 %. Google ei kuitenkaan ole ainoa hakukone, vaan sen kilpailijoita ovat esimerkiksi Bing, Yahoo! sekä DuckDuckGo. Näiden muiden hakukoneiden prosenttiosuudet markkinoista saattavat tuntua mitättömiltä, mutta puolikas prosenttikin tarkoittaa jo suurta ihmismäärää, kun puhutaan kaikista maailman käyttäjistä.

Hakukoneiden markkinaosuudet vuonna 2020:

SUOMESSAKOKO MAAILMASSA
HakukoneProsenttiosuusHakukoneProsenttiosuus
Google95.63 %Google91.38 %
Bing2.55 %Bing2.69 %
Yahoo!0.77 %Yahoo!1.46 %
DuckDuckGo0.66 %Baidu1.36 %
YANDEX RU0.21 %YANDEX1.00 %
Ecosia0.08 %DuckDuckGo0.06 %

Erityisesti DuckDuckGon kannatus on viime vuosina ollut kasvussa ja tammikuussa 2021 DuckDuckGo pääsi otsikoihin tehtyään päivittäisen hakuennätyksensä (yli 100 milj. hakua).

Miten DuckDuckGo eroaa Googlesta?

DuckDuckGon lisääntynyttä suosiota on selitetty esimerkiksi sillä, että tietoisuus Googlen keräämästä tietomäärästä on kasvanut ja DuckDuckGo on julkisesti pyrkinyt erottautumaan kilpailijoistaan tarjoamalla vahvaa yksityisyydensuojaa.

DuckDuckGon mukaan he eivät koskaan kerää, säilytä tai jaa käyttäjiensä henkilökohtaisia tietoja, joten jokainen käyttökerta on ikään kuin ensimmäinen. DuckDuckGo on jopa ilmoittanut, etteivät he edes tiedä, kuinka monta käyttäjää hakukoneella tarkalleen ottaen on. Käyttäjän kannalta tämä tarkoittaa sitä, ettei personointia käytetä lainkaan hakutuloksissa tai mainoksissa.

Vahva yksityisyydensuoja ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö DuckDuckGo pyrkisi voittoa tuottavaan toimintaan. DuckDuckGo on itseasiassa avoimesti kaupallinen yritys, jonka tuotto tulee pääasiassa hakusanamainonnasta. DuckDuckGon mukaan hakusanamainonta ei kuitenkaan vaadi personointia tai tietojen keräystä, sillä mainonta perustuu sen hetkiseen hakuun eikä käyttäjien aiempiin toimintoihin. Jos käyttäjä esimerkiksi hakee kelloa, hänelle näytetään kelloon liittyviä mainoksia. Hakusanamainonta on siis mahdollista myös DuckDuckGossa.

Kannattaako DuckDuckGossa mainostaa?

Tällä hetkellä DuckDuckGon markkinaosuus on Googleen verrattuna lähes olematon, mutta DuckDuckGon liikenteessä on viime vuosina ollut selkeää kasvua. Vuosien 2018 ja 2020 välillä liikenteen määrä on noussut reilusta 9 miljardista 23 miljardiin. Voidaankin olettaa, että tulevaisuudessa DuckDuckGon merkitys tulee kasvamaan.

Lisäksi DuckDuckGon hakusanamainonnassa on muutamia etuja verrattuna Googlen hakusanamainontaan:

  • Mainonnassa on vähemmän kilpailua kuin Googlen puolella, mikä tarkoittaa myös halvempia hintoja.
  • DuckDuckGo pyrkii pitämään mainokset minimissään, joten mainokset eivät huku mainosmassaan yhtä herkästi.
  • ROI on sama tai jopa parempi kuin Google Adsin puolella.

Kun harkitset mainostavasi vaihtoehtoisissa hakukoneissa, kannattaa pohtia, ovatko asiakkaasi siellä. Kiinnostaako asiakkaitasi yksityisyys ja tietosuojaan liittyvät asiat? Haluavatko asiakkaasi etsiä tietoa alasi palveluista anonyymisti? Markkinoinnissa voi olla potentiaalia erityisesti sensitiivisissä aiheissa.

Kannattaa myös harkita, sopiiko yrityksesi mainostyyli kyseiseen hakukoneeseen. Muiden hakukoneiden käyttäjät ovat todennäköisesti siirtyneet käyttämään DuckDuckGota paetakseen jatkuvaa seurantaa, hyökkäävää mainostusta ja yksityisyyden häirintää. Aggressiivinen, klikkejä tavoitteleva mainostapa ei siis välttämättä toimi läheskään yhtä tehokkaasti kuin Google Adsissa.

Kuinka mainostaa DuckDuckGossa?

DuckDuckGo on Microsoftin kumppani ja sen mainonta tapahtuu Microsoft Advertisingin (ennen Bing Ads) käyttöliittymässä. Käytännössä Microsoft Advertising toimii samalla periaatteella kuin Google Ads. Avainsanojen avulla määritetään, milloin mainos näkyy ja mainoksista maksetaan PPC-mallin mukaan eli vain silloin, kun joku klikkaa mainosta.

DuckDuckGo mainonnan sijainti
DuckDuckGossa mainokset näkyvät hyvin pitkälle samalla tavalla kuin Googlen hakutulossivulla.

Mainoksen luominen Microsoft Avertisingissa:

Microsoft advertising -kampanja
Microsoft Advertising kampanjan luominen

Kun olet luonut kampanjan ja mainosryhmän, voit luoda mainoksia. Valitse mainostyyppi ja lisää otsikko sekä tekstiä mainokseesi.

Microsoft advertising - valitse mainostyyppi
Mainoksen luominen Microsoft Advertisingissa vastaa mainoksen luomista Google Adsissa.
Microsoft advertising -mainos
Kun olet lisännyt tarvittavat elementit mainokseesi, tallenna se ja lisää maksutietosi, niin mainostaminen voi alkaa.

Lähtökohtaisesti mainokset näkyvät kaikissa Microsoft Advertisingin kanavissa, DuckDuckGo mukaan lukien. Jos haluat tarkistaa, näkyykö mainoksesi varmasti kaikissa kanavissa, mene mainosryhmäsi asetuksiin (settings) ja etsi kohta Advanced ad group settings > Other settings > Ad distribution.

Microsoft advertising DuckDuckGo
All search network tarkoittaa, että mainoksesi näkyy kaikissa Microsoft Advertisingin kanavissa.

Jos haluat, että mainos näkyy ainoastaan DuckDuckGossa, tulee sinun valita kohta ”Bing, AOL, and Yahoo syndicated partners only.” Tämän jälkeen joudut vielä manuaalisesti lisäämään samalla sivulla löytyvälle estolistalle (kohta exclusions) ne Microsoftin syndikoidut kumppanit, joiden kanavissa et halua mainostaa. Lue lisää muiden hakukoneiden poistamisesta täältä.

Tarvitseko apua DuckDuckGo-mainonnan kanssa? Ota yhteyttä Iseen, ja laitetaan tuloksellinen mainonta käyntiin!

Avainsanat:

ISE 2024